نقدی بر کتاب Hello, Android Introducing Google’s Mobile Development Platform
  نقدی بر کتاب Hello, Android Introducing Google’s Mobile Development Platform, 3rd Edition
   C#
   ۱۷۵۱۶
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   مرتضی صحراگرد
   ۱۳۸۹/۱۲/۳
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

تذکر:

مطالب ذکر شده در این پست، صرفا نظر شخصی اینجانب پس از مطالعه کتاب می باشد.

مشخصات کتاب:

Paperback: 300 pages
Author: Ed Burnette
Publisher: Pragmatic Bookshelf; Third Edition edition (July 28, 2010)
Language: English
ISBN-10: 1934356565
ISBN-13: 978-1934356562

سیستم عامل اندروید (Android) در طول دو سال اخیر شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. استفاده گسترده این سیستم عامل در دستگاه های موبایل و قابل حمل (Portable) بیانگر این مطلب می باشد که در چند سال آینده شاهد فراگیری و یکه تازی این سیستم عامل خواهیم بود و قطعا این موضوع حائز اهمیت بسیار زیادی برای برنامه نویسان نرم افزار می باشد. در حال حاضر این سیستم عامل توسط شرکت گوگل و گروه مشهوری از توسعه دهندگان برنامه های متن باز به نام  Open Handset Alliance در حال توسعه می باشد. در طول دو سال گذشته چند نسخه از این سیستم عامل منتشر شده است که نشان دهنده عزم جزم شرکت گوگل برای توسعه این سیستم عامل می باشد و این مطلب تضمین کننده آینده درخشان و بازار خوب نرم افزارهای تحت این سیستم عامل می باشد.

قبل از اینکه به بررسی این کتاب بپردازم باید عرض کنم که بنده تا  قبل از مطالعه این کتاب، هیچگونه تجربه ای در مورد زبان جاوا و پایگاه داده SQLite و سیستم عامل اندروید نداشتم. پس از بررسی کتاب های مختلفی که در حال حاضر در بازار کتاب وجود دارند به این نتیجه رسیدم که این کتاب می تواند نقطه شروع مناسبی برای یادگیری مفاهیم مهم و برنامه نویسی این سیستم عامل باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، در طول دو سال گذشته چندین نسخه از این سیستم عامل منتشر شده است و یکی از مهمترین فاکتور ها برای انتخاب یک کتاب مناسب، به روز بودن آن است. در حال حاضر ویرایش سوم این کتاب در دسترس می باشد که خوشبختانه به معنای واقعی بروز رسانی شده است و منطبق با آخرین تغییرات نسخه Android 2.2 می باشد.

مولف با زبان بسیار سلیسی به معرفی مفاهیم پایه این سیستم عامل می پردازد و خوشبختانه قدم به قدم نو آموزان را جهت یادگیری مطالب همراهی می کند. داستان کتاب از دانلود ملزومات توسعه نرم افزار بر پایه این سیستم عامل و نصب آن شروع شده و به تدریج سراغ موضوعات پیشرفته تر می رود.

توسعه نرم افزار در این کتاب با استفاده از نرم افزار eclipseبرای برنامه نویسی جاوا و افزونه ویژه شرکت گوگل که روی نرم افزار eclipseسوار می شود، انجام می شود.

موارد زیر جزو برجسته ترین ویژگی های این کتاب می باشد:

  • این نسخه از کتاب، ویرایش سوم می باشد و همانطور که قبلا ذکر شد، به معنای کامل بروز رسانی شده است. مولف در قسمت های مختلف کتاب به مشکلاتی که برنامه نویسان در نسخه های قبلی کتاب برخورده اند اشاره نموده و راهکار های خود را ارائه می دهد و قطعا این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان و رفع بسیاری از ابهامات موجود شده است. خوشبختانه کتاب دارای تالار گفتمان فعالی می باشد که ویژگی مذکور حاصل بحث های مطروحه در این تالار ها بوده است. ضمنا شما می توانید سوالات و مشکلات خود را نیز در این تالار ها مطرح کنید.
  • نسخه الکترونیک این کتاب کاملا رنگی بوده و این موضوع باعث سهولت زیادی جهت مطالعه شده است.
  • مولف زبان گویایی دارد و این موضوع باعث شده است که درک مفاهیم بسیار ساده تر شود(بخصوص برای نو آموزان).

در این کتاب پروژه ای برای بازی Sudoku تعریف شده و قدم به قدم کاملتر می شود. با توجه به اینکه این کتاب مناسب نو آموزان می باشد پس نباید انتظار داشت که جزئیات به شکل کاملی مطرح شوند. بنابراین مولف در برخی از قسمت ها وارد جزئیات نشده و این موضوع باعث کمی سردر گمی خواننده می شود. اشاره کردن به برخی مفاهیم پیشرفته مانند OpenGLو Multi-Touchو Sensorsو ... و عدم  ارائه توضیحات کامل، شاید تنها نقص مهم این کتاب باشد که البته نوآموزان باید در کتاب های پیشرفته تری به دنبال درک دقیق این مفاهیم باشند.

برنامه نویسانی که با زبان جاوا یا #C تسلط دارند با توجه به تشابهاتی که بین این دو زبان وجود دارد؛ به راحتی می توانند این کتاب را مطالعه کنند.

دقت شود که این کتاب مناسب افرادی می باشد که در زمینه برنامه نویسی باتجربه می باشند و افرادی که هیچ گونه تجربه برنامه نویسی ندارند بهره ای نخواهند برد زیرا آموزشی برای یادگیری زبان جاوا یا پایگاه داده SQLite نمی دهد.

مطالعه این کتاب به تمامی علاقه مندان توسعه نرم افزار بر پایه سیستم عامل اندروید (بخصوص نو آموزان) توصیه می شود.