بررسی و نقد کتاب WCF 4.0 Multi-tier Services Development with LINQ to Entities
  بررسی و نقد کتاب WCF 4.0 Multi-tier Services Development with LINQ to Entities
   WCF
   ۱۷۱۶۰
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   مرتضی صحراگرد
   ۱۳۸۹/۸/۲
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

تذکر:

مطالب ذکر شده در این پست، صرفا نظر شخصی اینجانب پس از مطالعه ی این کتاب می باشد.

مشخصات کتاب:

Paperback: 348 pages
Author: Mike Liu
Publisher: Packt Publishing (June 8, 2010)
Language: English
ISBN-10: 1849681147
ISBN-13: 978-1849681148

سرفصل مطالب:

  1. Chapter 1: Introducing Web Services and Windows Communication Foundation
  2. Chapter 2: Implementing a Basic HelloWorld WCF Service
  3. Chapter 3: Hosting and Debugging the HelloWorld WCF Service
  4. Chapter 4: Implementing a WCF Service in the Real World
  5. Chapter 5: Adding Database Support and Exception Handling to the RealNorthwind WCF Service
  6. Chapter 6: LINQ — Language Integrated Query
  7. Chapter 7: LINQ to Entities: Basic Concepts and Features
  8. Chapter 8: LINQ to Entities: Advanced Concepts and Features
  9. Chapter 9: Applying LINQ to Entities to a WCF Service
  10. Chapter 10: Distributed Transaction Support of WCF

همانطور که از نام  کتاب بر می آید، این کتاب در مورد نوشتن برنامه های چند لایه و با استفاده از تکنولوژی های WCF و Entity Framework و با استفاده از Visual Studio 2010 می باشد.

اگر به تعداد صفحات این کتاب (348 صفحه) توجه کنید متوجه خواهید شد که قطعا این کتاب مرجع کاملی برای WCF و Entity Framework نمی باشد و مخاطبین کتاب نباید انتظار یادگیری ریزه کاری ها و تمامی جوانب این تکنولوژی ها را داشته باشند.

به عقیده اینجانب نویسنده این کتاب یعنی آقای Mike Liu تعدادی از نیازمندی های کاربردی و مشکلات متداول توسعه دهندگان نرم افزار را جمع آوری نموده و  در این کتاب به معرفی مشکلات و راه حل آن ها پرداخته است. رویکرد کتاب به شکل گام به گام بوده و از ابتدا یعنی ایجاد پروژه ها تا انتهای کار یعنی پیاده سازی تک تک متدها همراه مخاطب می باشد.

از نقاط مثبت این کتاب، زبان سلیس و روان انگلیسی، استفاده از تصاویر گویا در قسمت های حساس کتاب و قلم نافذ نویسنده می باشند. نویسنده مفاهیم مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن مطرح می نماید. بطوریکه حتی افرادی که در زمینه ی تکنولوژی های WCF و Entity Framework مبتدی می باشند می توانند درک صحیحی از برخی مفاهیم پایه پیدا کنند.

افرادی که آشنایی نسبی با تکنولوژی های WCF و Entity Framework یا LINQ to SQL داشته باشند، با سهولت بسیار زیادی می توانند این کتاب را مطالعه نمایند.

با توجه به رویکرد گام به گام و پیاده سازی اغلب کد ها در کتاب، سرعت مطالعه این کتاب بسیار بالا می باشد و در مدت زمان کوتاهی می توان تمامی آن را مطالعه نمود.

مخاطبین کتاب باید آشنایی کافی با زبان سی شارپ داشته باشند.  هر چند نحوه ی نگارش این کتاب بیشتر مناسب افرادی با دانش ابتدایی یا متوسط در مورد تکنولوژی های  WCF و Entity Framework می باشد، ولی مطالعه ی این کتاب به توسعه گرانی که دارای تسلط کافی و بالا هستند نیز توصیه می شود زیرا مفاهیم بحث شده بسیار مهم و متداول می باشند.

فصل اول این کتاب به معرفی مفاهیم SOA و وب سرویس و تعریف مفاهیم پایه ای WCF از قبیل Address، Binding، Contract، Hosting، Behavior، Channel و غیره می پردازد. تعاریف به صورت عمیق و با جزئیات کامل بیان نمی شوند ولی نویسنده با بیان بسیار ساده و رسایی تعاریف را مطرح می کند و مخاطب آمادگی لازم جهت مطالعه ی ادامه کتاب را پیدا می کند.

در فصل دوم کتاب، مؤلف اولین پروژه را ایجاد نموده و با تصاویر گویا و جزییات کامل (بسیار مناسب برای افراد مبتدی) نحوه ی ایجاد پروژه ها و پیکربندی های مرتبط را توضیح می دهید. ضمنا این فصل نیز حاوی توصیه های ارزشمندی (قابل استفاده افراد مبتدی و افراد با تجربه) می باشد.

فصل سوم به میزبان نمودن پروژه های WCF در محیط های مختلف و معایب و مزایای هر کدام می پردازد. در ادامه نویسنده به معرفی انواع روش ها جهت دیباگ نمودن پروژه های WCF در سمت سرور و سمت کلایت می پردازد. با توجه به اینکه  نویسنده دارای دانش و تجربه های کاربردی در این زمینه می باشد، این فصل نیز حاوی مطالب ارزشمندی می باشد.

در فصل چهارم، نویسنده اولین گام را جهت ایجاد یک پروژه چند لایه بر می دارد و با بیان بسیار ساده ای به معرفی لایه های مختلف و ویژگی های هر کدام می پردازد.

در فصل پنجم اولین اتصال سرویس با پایگاه داده از طریق ADO.NET انجام می شود و اعمال مدیریت استثنا در یک معماری سرویس گرا و Fault Contract و غیره مورد بررسی قرار می گیرند.

فصل ششم به معرفی تکنولوزی LINQ و برخی امکانات جدیدی که در نسخه ی DotNet Framework 3.5 معرفی شده اند می پردازد. در صورتی که با این مفاهیم آشنا هستید می توانید این فصل را ظرف چند دقیقه مطالعه کنید.

نویسنده در فصل هفتم به معرفی تکنولوژی Entity Framework و مقایسه ی آن با LINQ to SQL می پردازد. سپس با مثال به تشریح اعمال متداول CRUD و مفاهیم جالب Deferred Loading و Lazy Loading و غیره می پردازد. در صورتی که با این مفاهیم آشنا می باشید، می توانید بسیار سریع این فصل را مطالعه نمایید. نویسنده در این فصل به صورت گام به گام مخاطب را از ابتدا تا انتها هدایت می کند.

فصل هشتم در مورد مبحث پیشرفته تری از LINQ to Entity می باشد. دراین فصل استفاده از توابع و پروسیجر های پایگاه داده، کوئری های کامپایل شده، کوئری های داینامیک، وراثت، دسترسی همزمان (Concurrent) به رکوردها و ... مورد بررسی قرار می گیرند.

در فصل نهم نویسنده مباحث آموزش داده شده از Entity Framework و WCF را در کنار یکدیگر در پروژه قرار می دهد و ارتباط بین آن ها را برقرار می کند.

در فصل دهم نحوه ی اعمال تراکنش ها (Transactions) بر روی توابع سرویس و بررسی مشکلات مربوطه (حتی پیکربندی یک Firewall) می پردازد.

با نگاهی به عناوین فصل های کتاب می توانید به جذابیت مباحث مطرح شده پی ببرید. مطالعه ی این کتاب ارزشمند را به کلیه علاقه مندان توصیه می کنم.