رفع یک مشکل اساسی هنگام نصب SQL Server 2005
  در این ترفند به بررسی مشکلی که گاهی هنگام نصب SQL Server 2005 به وجود می آید و راه حل آن، می پردازم.
   SQL Server
   ۳۰۶۰۸
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   مرتضی صحراگرد
   ۱۳۸۷/۱۰/۱۳
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

مقدمه:

از زمان انتشار SQL Server 2005 تا کنون، بارها و بارها این نرم افزار را روی سیستم های مختلف نصب کرده ام.

در بسیاری از موارد، پس از نصب این برنامه مشاهده نمودم که ابزارهای سمت کلاینت (Client Tools) از قبیل Sql Server Management Studio و Documentations و غیره نصب نشده اند.

در ابتدا تصور می کردم که هنگام نصب این برنامه بی دقتی کرده ام ولی با تکرار این موضوع متوجه شدم که اشکالی در کار وجود دارد.

جالب اینجا بود که هنگامی که DVD این برنامه را مجددا اجرا می کردم و قصد داشتم که مواردی را که نصب نشده بود نصب کنم، برنامه به من اعلام می کرد که تمامی موارد نصب شده اند! در حالی که این موضوع صحت نداشت.

و برنامه اجازه ی نصب مجدد این کامپوننت ها را هم نمی داد. و تنها راه باقی مانده ، حذف کردن این نرم افزار و نصب مجدد آن بود که باز هم نمی توانستم مطمئن باشم که مشکل تکرار نخواهد شد.

تا اینکه سرانجام به سراغ گوگل رفتم و به جستجوی علت این موضوع پرداختم.

در ابتدای جستجو متوجه شدم که این مشکل برای عده زیادی از افراد به وجود آمده و مختص من نیست.

پس از طی چند دقیقه متوجه شدم که این مشکل معمولا برای افرادی به وجود آمده که ابتدا برنامه Visual Studio را نصب نموده اند و سپس به سراغ نصب برنامه SQL Server 2005 رفته اند.

سرانجام به نتایج زیر رسیدم.

پس از نصب برنامه Visual Studio اگر شما نصب گزینه SQLExpress را نیز انتخاب کرده باشید، این برنامه یک پوشه به نام Tools در مسیر زیر ایجاد خواهد نمود. (در این مقاله من فرض کرده ام که برنامه را در درایو C نصب نموده اید)

C:\Program Files\Microsoft SQL Server\90

سپس هنگام نصب نرم افزار SQL Server 2005 ، فایل Setup وقتی متوجه می شود که پوشه tools در این مسیر وجود دارد، فرض را بر این می گذارد که ابزارهای سمت کلاینت از قبیل Sql Server Management Studio نصب شده اند و دیگر این ابزار ها را نصب نمی کند!

البته باید ذکر کنم که شاید این مشکل مربوط به نسخه ای که من نصب می کنم باشد و در نسخه های جدید تر، این مشکل را مایکروسافت رفع نموده باشد.

لذا راه حل زیر جهت رفع این مشکل پیشنهاد می شود.

مشکل:

پس از نصب نرم افزار SQL Server 2005 متوجه شده اید که ابزارهای سمت کلاینت از قبیل Sql Server Management Studio نصب نشده اند.

راه حل :

معمولا داخل فولدر نسخه مورد نظر برنامه در DVD یا CD شما (من نسخه  SQL Server 2005 Developer Edition را استفاده می کنم) دو فولدر به نام های Servers و Tools وجود دارند.

داخل پوشه Servers فایل های مروبط به نصب برنامه وجود دارد ولی ما با پوشه Tools کار داریم.

به داخل فولدر های زیر رفته و فایل SqlRun_Tools.msi را اجرا نمایید.

Tools\Setup\

پس از جرای این فایل پس از چند لحظه با دیالوگ زیر مواجه خواهید شد.

گزینه Change Installed Components را انتخاب نموده و با خیال راحت به نصب موارد ناقض SQL Server 2005 بپردازید.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

موفق باشید.