انتشار ابزاری جدید جهت کوچک نمودن فایل های جاوا اسکریپت توسط مایکروسافت به نام Microsoft Ajax Minifier
  در این ترفند به معرفی ابزار بسیار مفیدی به نام Microsoft Ajax Minifier ، جهت کوچک ساختن فایل های جاوا اسکریپت می پردازم.
   Ajax
   ۱۶۴۰۰
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   مرتضی صحراگرد
   ۱۳۸۸/۷/۲۶
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

مقدمه:

یکی از مشکلاتی که برنامه نویسان جاوا اسکریپت و آژاکس با آن روبرو می باشند، Minify (کوچک نمودن یا خرد نمودن یا چلاندن) نمودن فایل های جاوا اسکریپت می باشد.

معمولا هنگام نوشتن قطعه کدهای جاوا اسکریپت و آژاکس، برنامه نویسان سعی می کنند که با استفاده از کامنت گذاری و گرامر منظم و سایر شگرد ها، قطعه کد خود را به شکل هر چه خواناتر نگهداری نمایند.  با توجه به ویژگی های زبان جاوا اسکریپت، اگر این گونه برنامه ها به شکل خوانایی نوشته نشوند، نگهداری آنها بسیار دشوار می شود.

ولی این شکل برنامه نویسی باعث بالا رفتن حجم فایل می شود  و در نتیجه هنگامی که جهت استفاده در صفحه وب قرار می گیرند، مدت زمان بیشتری صرف لود شدن این فایل می شود.  جهت رفع این مشکل، توسعه گران باید هنگامی که قصد دارند فایل مورد نظر را روی وب سایت قرار دهند، قسمت های اضافه آن را از جمله کامنت ها و فضاهای خالی را حذف نمایند تا حجم فایل جاوا اسکریپت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

اما حذف نمودن این قسمت های اضافه کار بسیار پر دردسر و وقت گیری می باشد.

شرکت مایکروسافت به تازگی ابزاری را معرفی نموده است که به سادگی هر چه تمام تر و به بهترین شکل ممکن این عمل را برای ما انجام می دهد. قابل ذکر می باشد که خود تیم ASP.NET مایکروسافت نیز از این ابزار جهت کوچک ساختن فایل های جاوا اسکریپت و از جمله ASP.NET Ajax استفاده نموده اند و بنابراین عملکرد درست این ابزار، تضمین شده می باشد.

نام این ابزار کوچک Microsoft Ajax Minifier می باشد. و از این آدرس قابل دریافت می باشد.

آغاز:

پس از نصب ابزار مورد نظر، از دو طریق می توانید از آن استفاده نمایید.

  1. از طریق پنجره کنسول (در این مقاله ما با استفاده از این روش این کار را انجام خواهیم داد.)
  2. از طریق ویژوال استودیو (نیاز به تغییراتی در فایل پروژه برنامه وب دارد)

قبل از اینکه به معرفی روش استفاده از این ابزار بپردازم، باید ذکر کنم که این ابزار می تواند با دو روش مختلف به کوچک ساختن فایل جاوا اسکریپت بپردازد

  1. normal crunching
  2. hypercrunching

روش normal crunching:

با استفاده از این روش، تمامی کامنت ها، فضاهای خالی غیر ضروری، علامت ها براکت غیر ضروری و علامت های سمی کولون (;) حذف می شوند و  در نتیجه اندازه و حجم فایل جاوا اسکریپت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

روش hypercrunching:

با استفاده از این روش،علاوه بر مواردی که در روش قبل ذکر شد، اعمال دیگری نیز جهت کم نمودن اندازه فایل جاوا اسکریپت انجام می شود. در این روش، طول نام متغیر های جاوا اسکرپت (متغیر های Local ی که در داخل توابع تعریف شده اند و نه متغیرهای Global) نیز کوتاه خواهند شد و ضمنا قسمت هایی از کد که اصطلاحا unreachable هستند نیز حذف می شوند.

نحوه استفاده:

پس از نصب این ابزار، Shortcut های مربوطه در Start Menu نمایش داده خواهند شد.

Microsoft Ajax Minifier Command Prompt را اجرا نمایید و از طریق Command Propmt به دایکتوری که فایل جاوا اسکریپت در آن قرار دارد، بروید.

با اجرای دستور زیر می توانیم فایل جاوا اسکریپت خود را با روش normal crunching کوچک نماییم.

ajaxmin inputfile.js –o outputfile.js

بدیهی می باشد که در دستور بالا فرض بر این می باشد که نام فایل جاوا اسکریپت ما inpufile.js بوده و فایل جدید تولید شده به نام outputfile.js می باشد.

برای این که از روش دوم یعنی hypercrunching استفاده نماییم، کافیست که دستور بالا را به شکل زیر استفاده نماییم.

ajaxmin -hc inputfile.js –o outputfile.js

کار تمام است و اکنون می توانید فایل جدید تولید شده را بررسی نموده و تغییرات را ملاحظه نمایید.

تذکر:

در تجربه ای شخصی ملاحظه نمودم که اگر نام فایل جاوا اسکریپت، شامل کاراکتر های ویژه مانند علامت خط تیره (-) باشد (به طور مثال MyExample-First.js)، این ابزار گاهی دچار مشکل می شود و بنابراین کافیست که قبل از انجام عمل کوچک سازی، نام فایل را تغییر دهید و پس از انجام این عمل، آن را به شکل سابق باز گردانید.

بروز رسانی 89/02/09: