محتویات سایت
        برچسب های محبوب 








 
   Adobe AIR چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
  شرح مختصری از Adobe AIR و دنیای آن....
   Adobe Flex
   ۵۳۴۷۳
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   محمد (برنا) پورحسین
   ۱۳۸۶/۷/۱۲
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

شايد اين اواخر ديدن نام Adobe AIR و يا همين قبل تر ها Adobe Apollo توي سايت ها و بلاگ هاي خارجي و ايراني ديگه براي ما عادي شده. شايد به همين قدر اطلاعات کفايت کرديم و از آن گذشتيم، شايد هم بيشتر علاقمند شديم و رفتيم سراغ مقالات بيشتر و اختصاصي تر. دنبال نمونه پروژه هاي داخل اينترنت گشتيم و حتي source بعضي از اپليکيشن هاي حاضر و آماده رو دانلود کرديم و يه نگاه بهش انداختيم. در هر حال الان به طور اجمالي ميدونيم که AIR چيه و چه ميکنه. ميدونيم که يه اپليکيشن AIR با چه مهارت ها و تکولوژي هايي قابل پياده سازيِ. به زبان بسيار ساده ميتونيم بگيم که ما با استفاده از يک اپليکيشن AIR که ميشه گفت دقيقا يک اپليکيشن ويندوزي است ميتونيم به وب دسترسي داشته باشيم. ميتونيم بگيم که AIR نوعي ويدجت وبي ست. يا نوعي گدجت....
به هر حال در هر نوع و يا هر حالتي تعبيرات متفاوتي از Adobe AIR براي خودمون ساختيم و يا همونطور که قبلا هم گفتم اصلا سراغش نرفتيم که بخواهيم تعبيري براي خودمون بسازيم. حال بهتر اونه که ببينيم خود Adobe  و کارشناسانش در مورد AIR چه نظري دارند و در سايت ها و مقالات و کتابهاي مرتبط به چه صورتي اون رو معرفي ميکنند:

Adobe Integrated Runtime با نام اختصاري-تجاري AIR يک Runtime قابل اجرا در هر نوع سيستم عامل (cross-operating system runtime) موجود بر روي رايانه ي شما مي باشد که به شما اين امکان را مي دهد که با هر نوع مهارت طراحي وب از قبيل JavaScript ،HTML ،Flex ،Flash و يا Ajax يک محصول RIA يا همان Rich Internet Applications را ايجاد کرده و آن را براي Desktop رايانه Deploy نمائيد. AIR همچنين به شما اين امکان را مي دهد که با کار در يک محيط آشنا و به طبع آن با احساس راحتي بيشتر و با کمک پشتيباني اون از تکنولوژي هاي فوق بتوانيد بهترين اپليکيشن ممکن براي رفع تمام نياز هاي خود را بسازيد.
در ادامه مبحث AIR و تکنولوژي هايي که به طريق آنها ميتوان Adobe AIR رو پياده سازي کرد، بايد گفت که ميتوان با کمک يکي از موارد زير و يا حتي ترکيب هر کدام از آنها يک پروژه ي AIR طراحي و پياده سازي کرد:
. Flash / Flex / ActionScript
. HTML / JavaScript / CSS / Ajax
. PDF نيز ميتواند در هر نوع اپليکيشني از اين دست موجود باشد...
در نتيجه، اپليکيشن هاي AIR ميتوانند:
. بر پايه ي Flash يا Flex باشند. اپليکيشن هايي که محتواي آنها  Flash و يا Flex و يا ترکيب اين دوست.
. بر پايه ي Flash يا Flex همراه با HTML يا PDF باشند. آنهايي که محتواي آنها شامل Flash و يا Flex به همراهي HTML (و همچنين JS و CSS) يا PDF مي باشند.
. بر پايه ي HTML باشند. يعني آنهايي که محتواي آنها توسط JavaScript ،HTML و يا CSS پياده سازي مي شوند.
. بر پايه ي HTML باشند و به کمک Flash/Flex و يا PDF. به اين صورت که پايه ي کار HTML بوده و اپليکيشن ما از Flash/Flex و يا PDF کمک مي گيرد.
نکته ي بسيار جالب اين است که کاربران پروژه هاي AIR به همان صورت از آن استفاده ميکنند که از اپليکيشن هاي عادي تحت ويندوز خود. Runtime مورد نياز براي اجراي اپليکيشن هاي AIR تنها يک بار بر روي دستگاه کاربر نصب شده و بعد از آن تنها کافيست که پروژه هاي تحت Adobe AIR را نصب کرده و بعد دقيقا مانند يک اپليکيشن ويندوزي (desktop application) از آن استفاده کنيم.

Adobe AIR runtime يک پلتفرم سازگار براي ايجاد اپليکيشن هاي Cross-OS (اپليکيشن هايي که بدون در نظر گرفتن نوع سيستم عامل، در هر نوع OS اي قابل اجرا باشند) و يک framework مخصوص براي اين اپليکيشن ها ايجاد ميکند که به اين ترتيب وابستگي به مرورگرها و به طبع آن مشکلاتي که براي يک اپليکيشن در هنگام اجرا در مرورگرهاي متفاوت رخ ميدهد را از بين ميبرد. يعني به جاي طراحي يک اپليکيشن براي يک سيستم عامل خاص و يا در نظر گرفتن يک سري خصوصيات ويژه مربوط به يک مرورگر خاص ما Runtime مورد نظر را هدف قرار داده و بي هيچ دغدغه اي از اين حيث، اپليکيشن خود را ايجاد ميکنيم. از مزاياي اين مورد ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
. اپليکيشن هاي توسعه يافته براي AIR در هر نوع سيستم عاملي بدون انجام هيچ کار اضافه اي توسط شما اجرا مي شوند. Adobe Runtime تمام تراکنش ها و تعامل هاي موجود با سيستم عامل را در تمامي حالات به صورت کاملا مطمئن انجام داده و مديريت مي کند.
. با کمک Adobe AIR طراحي تمام اپليکيشن هاي بر پايه ي آن، به علت وجود يک الگو و زمينه مشخص بسيار ساده تر و سريع تر انجام پذير است. اين امکان براي شما وجود دارد که اپليکيشن web based خودتون رو بدون نياز به آموختن هيچ گونه زبان برنامه نويسي سنتي تحت ويندوزي به عنوان يک پروژه ي ويندوزي و براي desktop طراحي کرده و توسعه دهيد. اين روش بسيار ساده تر از استفاده از يک زبان برنامه نويسي سطح پائين مثل C و يا ++C بوده و ديگر نيازي نيست شما توابع پيچيده API مربوط به هر سيتم عامل مجزا را براي پياده سازي اپليکيشن خود تحت آن سيتم عامل، بلد باشيد.
وقتي يک اپليکيشن AIR را پياده سازي ميکنيم، مي توانيم از مجموعه ي غني اي از فريم-ورک ها و  توابع API سود ببريم:
. توابع API مخصوص به AIR توسط Runtime و فريم ورک آن ارائه مي شوند و در هر سيستمي يکسان است.
. توابع ActionScript API در يک فايل SWF و يا فريم ورک Flex وجود داشته و استفاده مي شوند. (به همان خوبي کتابخانه ها و فريم-ورک هاي بر پايه ي ActionScript)
در کل، Adobe AIR نمونه اي ارائه داد که به طريق آن نحوه طراحي، پياده سازي و توسعه ي اپليکيشن ها به طور هيجان انگيزي تغيير کرده بود. ما با دست بازتر و کنترل بيشتري يک اپليکيشن طراحي کرده و توانستيم پروژه ي تحت HTML ،Flex ،Flash ويا Ajax خود را به عکس معمول، تحت ويندوز ارائه و توسعه دهيم، در حالي که ديگر هيچ نيازي به آموختن هيچگونه زبان برنامه نويسي سنتي ِ تحت ويندوزي نداشتيم....

لينک هاي مرتبط:

. Click Here : Adobe AIR main page - Read More and download runtime
. Click Here : Adobe AIR ShowCase Applications
. Click Here : Adobe AIR Sample Applications
. Click Here : Adobe AIR Developer Derby

پانوشت!:


همانطور که ميدونيد، اولين آپولوي ايراني با نام 30SharpAIR (نسخه ي Beta 1) به زودي زود از همين سايت در دسترس همه ي شما عزيزان خواهد بود. پس منتظر باشيد.....